Thursday, July 17, 2008

~KURMA, KISMIS, MADU & SEBAB UTAMA LELAKI DITARIK KE NERAKA OLEH WANITA~

Subject: Kurma, Kismis, Madu & Sebab Utama Lelaki Ditarik Ke Neraka OlehWanita
Assalamualaikum. ...
Kurma, Kismis, Madu & Sebab Utama Lelaki Ditarik Ke Neraka Oleh Wanita!
Sabda Rasulullah s.a.w "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamuyang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescayaanak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santunserta cerdas pemikirannya. "
Kebaikan Kurma KetikaMengandung dan Bersalin Adalah amatbaik sekali jikapuan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung keranaini akanmemudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurmajugadicalitkan sedikit di lelangit bayi.
Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasamelahirkannabi Isa a.s. Buah kurma tidak mengandungi gula yangmerbahayakan malah iamerupakan makanan Rasullullah s.a.w. Puan janganlah risaukerana takutdiserang kencing manis.Apa yang harus puan buat, makanan manis2yang lainpuan jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan keranaianyamengandungi banyak khasiat.
1) KURMANabi Muhammad SAWbersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akanmenyebabkan penghuninya kurang sihat".Nabi Muhammad SAWbersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamilsebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknyamenjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".Abu Abdillah a.s.bersabda: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasaldari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".Abu Abdillah a.s.bersabda: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baiksebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihirdan tidak diganggu setan".Imam Ja'far Ash-Shadiqa.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yangbaik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".
2) KISMISNabi Muhammad SAWbersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpapenyakit kecuali kematian".Nabi Muhammad SAWbersabda: "Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapatmenghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir,menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkanletih".Imam Ali a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 21 biji kismismerah, maka diatidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidakdisenangi".Imam Ali a.s. bersabda: "Kismis dapat menguatkanjantung, menghilangkanpenyakit, menghilangkan panas dan memulihkankesehatan jiwa".Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkan bahwa kismisdapatmenghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa".
3) MADUNabi Muhammad SAWbersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niatmelakukan nasihat Al-Qur'an, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77penyakit".Nabi Muhammad SAWbersabda: "Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuathendaklah dia meminum madu".Nabi Muhammad SAWbersabda: "Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapatmengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".Nabi Muhammad SAWbersabda: "Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madudan menjadikannya sebagai ubat dari rasa ngeri, dan madu telah didoakanoleh 70 Nabi".Dari Imam Ali a.s.beliau bersabda: "Madu adalah ubatdari segalapenyakit,tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendirdanmembersihkan hati".Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: "Rasul sawsangatmenyenangi madu".Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: "Biasakanlahdirimumemperoleh dua ubat iaitu meminum madu dan membaca Al-Quran".
************ ****************** ********* ********* ********* ****************** *** *Di akhirat nanti ada 4golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka olehwanita. Lelaki itu adalahmereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dantidak menjaga amanah itu. Merekaialah:************ ********* ********* ********* ********* *************************** ***
1. AyahnyaApabila seseorang yg bergelarayah tidak mempedulikan anak2 perempuannyadidunia. Dia tidak memberikan segalakeperluan agama seperti mengajarsolat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkananak2 perempuannya tidak menutupaurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberikemewahan dunia sahaja. Maka diaakan ditarik ke neraka oleh anaknya.(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakahhal keadaan anakperempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat &saum?..menutupaurat?..pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya,makabersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)
2. SuaminyaApabila sang suami tidakmempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebasdi pejabat, memperhiaskandiri bukan utk suami tapi utk pandangan kaumlelaki yg bukan mahram. Apabilasuami mendiam diri walaupun seorang yg alimdimana solatnya tidak pernahbertangguh, saumnya tidak tinggal, maka diaakan turut ditarik oleh isterinyabersama-sama ke dlm neraka.(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami,bagaimanakah hal keadaan isteritercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimanaakhlaknya? Jika tidak kaumenjaganya mengikut ketetapan syari'at, makaterimalah hakikat yg kau akansehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana .)
3. Abang-abangnyaApabila ayahnya sudahtiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kebahu abang-abangnya dansaudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkankeluarganya sahaja danadiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulahtarikan adiknya di akhiratkelak.(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan,jgn hanya menjaga amalmu,dan jgn ingat kau terlepas... kau juga akandipertanggungjawabk an diakhirat kelak...jika membiarkan adikmubergelumang dgn maksiat... dan tidakmenutup aurat.)
4. Anak2 lelakinyaApabila seorang anak tidakmenasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haramdisisi Islam. bila ibumembuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dansebagainya.. ..maka anakitu akan disoal dan dipertanggungjawabk an diakhirat kelak....dan nantikantarikan ibunya ke neraka.(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....nasihatilah dia jikatersalah atau terlupa.... krn ibu juga insan biasa... xlepas dr melakukandosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jikatidak, kaujuga akan ditarik menjadi penemannya.)Lihatlah.... .betapa hebatnya tarikan wanita bukansahaja di dunia malahdiakhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelakiyg bergelarayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.Firman Allah S.W.T;"Hai anak Adam,peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimanabahan bakarnya ialahmanusia, jin dan batu-batu... ."

No comments: